VLK Z KRÁLOVSKÝCH VINOHRAD
Film už není v distribuci!
Autobiografický film legendárního režiséra Jana Němce volně vychází z autorovy publikace Nepodávej ruku číšníkovi a pozoruje jeho životní příběhy od šedesátých let do současnosti. „Film má v názvu Vlka, tvora divokého, lstivého, neovladatelného. Vlk v rouše beránčím a naopak. Uvidíte místa činu, autentický dialog, autorský komentář, archivy pravé i falzifikáty. To, co bude ve filmu, se skutečně stalo a John Jan to skutečně prožil. I když, pravda, občas to trochu nafouknul.” (Jan Němec) Jan Němec (12. července 1936 - 18. března 2016) se dokončení filmu bohužel nedožil. Po několika letech příprav Němec zahájil natáčení s Jiřím Mádlem na filmovém festivalu v Cannes v létě 2015, kde zaznamenali osudový rok 1968. Právě události roku 1968, jak je Němec prožil na festivalu v Cannes, jsou ústředním bodem vyprávění filmu Vlk z Královských Vinohrad. Tři zástupci české nové vlny včetně Němce měli tehdy šanci získat Zlatou palmu. Levicoví francouzští filmaři v čele s Jean-Lucem Godardem, François Truffautem a Louisem Mallem ale pod vlivem revolučních studentských bouří festivalovou soutěž předčasně ukončili. Osudovou ránou Němcovy slibné mezinárodní kariéry byl příjezd ruských tanků do Prahy. „Kromě Cannes se film se natáčel v Praze, v New Yorku, v Californii, i na festivalu v Karlových Varech, kam se ve vzpomínce na Jana Němce symbolicky film vrací.“ říká producent filmu Tomáš Michálek. Dokončovacích prací se ujal pomocný režisér Tomáš Klein spolu s dramaturgem a kreativním producentem Jakubem Felcmanem a střihačem Josefem Krajbichem, s nimiž Němec pracoval na hrubém střihu. Kameramanem snímku byl Němcův dlouholetý spolupracovník Jiří Maxa. Dokončení filmu probíhalo za pomoci Němcovy manželky - Ivy Ruszelákové. “Jan Němec přizpůsoboval kinematografii těm prostředkům, které pro něj byly dosažitelné, nikoliv naopak - žádný železný scénář, žádné ustálené vyprávěcí normy. Proces vzniku filmu byl živý a neustále se proměňující proud. Všehno podřízené hlavní myšlence, netvořil žádné obskurní filmy pro úzkou skupinu diváků. Tvořil filmy pro všechny, ale tak aby nehypnotizoval, aby budil, provokoval, vzrušoval, rozrušoval.”, uvedl Jakub Felcman. Film vznikl v produkční společnosti MasterFilm v koprodukci s Českou televizí, postprodukční společností UPP, francouzskou společností BocaLupo Films a slovenskou Media Film, za podpory Státního fondu kinematografie a Audiovizuálního fondu Slovenské republiky.