Gangster, nebo vrah? Případ Goldman nenechá nikoho chladným" /> Gangster, nebo vrah? Případ Goldman nenechá nikoho chladným | Artcam Films
Menu
20/2/2024

Gangster, nebo vrah? Případ Goldman nenechá nikoho chladným

Text: Alice Aronová

Ocitáme se v Paříži v roce 1975, kde probíhá soudní případ, odvolací slyšení levicového židovského aktivisty Pierra Goldmana. Goldman, který byl odsouzen k doživotí za čtyři ozbrojené loupeže, z nichž jedna měla za následek smrt dvou lékárnic na pařížském bulváru v roce 1969, odmítá obvinění z vraždy. Jak zazní několikrát ve filmu: Jsem zločinec, ale ne vrah!

Soudní proces je sledován médii, veřejností a vytvoří tak z Goldmana rebela, romantického hrdinu a svými radikálními, cholerickými výstupy (kritizuje praktiky – brutalitu tehdejší policie, tvrdí, že je rasistická), tím vším u soudu riskuje rozsudek smrti.
Před námi se odkrývá portrét revolucionáře, psychopata, svým způsobem sympatického šílence, který bojuje za svá práva, a levicoví intelektuálové mu fandí a podporují ho. I ve skutečnosti soudní proces s Goldmanem byl velkou událostí ve Francii a řada levicových umělců v čele s francouzskou herečkou Simone Signoret, podporovala Goldmana, který byl podle nich obviněn neprávem a byl nevinný.

Film natočil uznávaný francouzský scenárista a režisér Cédrica Kahn, kterého čeští diváci znají jako herce z romantického dramatu Studená válka, ale i jako režiséra, naposledy v české distribuci intimní drama Modlitba (2018, oceněno na Berlinale), kde podobně vyprávěl příběh o rebelii, o nápravě a možném odpuštění. Film Případ Goldman byl uveden na prestižním loňském festivalu v Cannes jako zahajovací film sekce Quinzaine des Cinéastes. Nyní je nominován v několika kategoriích na filmové ceny César 2024 včetně hlavních: nejlepší film, nejlepší režie, nejlepší scénář a nejlepší hlavní mužský herecký výkon.
Pro české diváky je zajímavá zmínka v rámci revolučních myšlenek Goldmana a jeho cestování po světě, že se ocitl v Československu v roce 1968 v době před okupací.


Co diváky čeká?
Film o soudním procesu, kdy scéna připomíná divadelní jeviště, film je založen na brilantním scénáři, chytrých dialozích, skvostných hereckých výkonech, v postavě Goldmana se představí: Arieh Worthalter, francouzský herec 38 let, komorní drama Dívka, zde v postavě Goldmana hraje energického, zásadového muže, který je elegantně oblečen v obleku a s podobnou noblesou čelí i soudu a dalším slovním výpadům a urážkám svědků. Komorní příběh s obrazově vytříbenou kamerou má tempo, graduje až do závěrečného finále – vynesení rozsudku. Má sympatickou metráž 115 minut a přestože jsme stále sevřeni v jednom prostoru soudní síně, film nás provokuje svým tématem a nejednoznačným hrdinou – gangsterem, „duší revolucionářem“ Goldmanem, který je nám sympatický.

Téma antisemitismu, rasismu, nacismu, nebezpečné vlny nacionalismu, který Goldmanův případ ve francouzské veřejnosti tehdy vyvolal, je nesmírně aktuální i dnes. A připomene nám i jiné antisemitské aféry: ve Francii Dreyfusovu aféru či u nás Hilsneriádu, které podobně vyvolaly justiční, politický skandál a velkou debatu ve společnosti a věřím, že i tento film – zachycující jeden z největších procesů 70. let 20. století – nenechá diváky chladné a pohltí je!

 Více o filmu zde.